معنای اینکوترمز 2020 Incoterms چیست؟
اینکوترمز بندهای تحویل بین المللی هستند که استاندارد شده اند. به عنوان یک قرارداد قراردادی بین فروشنده و خریدار، آنها شامل کلیه وظایف، خطرات و هزینه های مربوط به انتقال محصولات هستند و به عنوان ضروری ترین شرایط تجارت در جهان تلقی می شوند.
اینکوترمز چه نقشی دارد؟
هنگام تنظیم قرارداد فروش، حقوق و وظایف قراردادی هر یک از طرفین باید تا حد امکان به دقت مشخص شود تا سوء تفاهم بین خریدار و فروشنده به حداقل برسد. در غیر این صورت، سوء تفاهم ها، اختلاف نظرها و حتی مشکلات حقوقی بیشتر بین طرفین ظاهر می شود، به ویژه زمانی که حمل و نقل فرامرزی محصولات در میان باشد.
در سال 1936، اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) به این مشکلات پرداخت و اصطلاحات تجاری بین المللی (Incoterms) را ایجاد کرد. اینکوترمز در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده است و بر حقوق و مسئولیت های خریداران و فروشندگان در تجارت بین المللی حاکم است و معاملات خرید جهانی را استاندارد می کند. از اولین بار در سال 1936، اینکوترمز دستخوش چندین تجدید نظر شده است.
برای به حداقل رساندن سوء تفاهم بین طرفین، منطقی به نظر می رسد که بیان کنیم از کدام نسخه اینکوترمز در قرارداد فروش استفاده می شود. هفتمین نسخه اینکوترمز در 1 ژانویه 2011 منتشر شد. اینکوترمز 2010 در 31 دسامبر 2019 منقضی می شود و با نسخه جدیدتر جایگزین می شود. Incoterms 2020 در 10 سپتامبر 2019 منتشر شد و در 1 ژانویه 2020 اجرایی شد.
اگر خریدار و فروشنده با استفاده از اینکوترمز موافقت کنند، تعدادی از معیارهای قراردادی مهم قبلاً تعیین شده است. به طور خاص، واردات، ترانزیت و صادرات، امضای قراردادهای بیمه و حمل و نقل، اقدام تحویل و محل تحویل، انتقال ریسک و مسئولیت های اطلاعاتی مشخص شده است.
مقبولیت اینکوترمز
اینکوترمز تنها در صورتی معتبر است که به صراحت در قرارداد ذکر شده باشد. آنها قواعد قانونی نیستند، بنابراین طرفین قرارداد مجاز به ایجاد تغییرات فردی در مفاد پیشنهادی هستند. لازم به ذکر است که اینکوترمز نمی تواند جایگزین قرارداد فروش متعارف شود. آنها شامل اطلاعات خاصی در مورد، به عنوان مثال، شرایط پرداخت یا انتقال مالکیت نیستند، و همچنین به مسئولیت محصول، درمان عیوب، یا پیامدهای قانونی نقض قرارداد نمی پردازند.
بنابراین، طرفین باید با وجود قرارداد اینکوترمز، قراردادهای تکمیلی منعقد کنند. اینکوترمزها با مشخص کردن، به عنوان مثال، محل تحویل یا محل اجرا، تأثیر دقیقی در غیاب بندهای قرارداد فروش دارند.
تغییرات قابل توجهی بین اینکوترمز 2010 و اینکوترمز 2020
- حمل و نقل محصولات با استفاده از خودروهای شخصی اکنون مجاز است.
- DAT به DPU تغییر نام داده است و ممکن است در هر مکان توافق شده تخلیه شود
- پوشش CIP به بند A ICC (بندهای محموله مؤسسه) گسترش یافته است.
- FCA ممکن است شامل هماهنگی برای ارسال بارنامه ها به فروشنده باشد
- هزينه ها و معيارهاي ايمني هر بند با صراحت بيشتري توضيح داده شده است
تغییرات قابل توجهی بین اینکوترمز 2000 و اینکوترمز 2010
- DAF، DES، DEQ، و DDU با DAT (تحویل در ترمینال) و DAP (تحویل در محل) جایگزین شدهاند.
- افزایش انتقال ریسک FOB، CFR، و CIF
- توضیحات اضافی در قالب یادداشت های کاربردی برای هر بند
- ارتباط در قالب الکترونیکی مشابه ارتباط متنی است
- همچنین مربوط به لوازم داخلی
فهرست اینکوترمز 2020 و اینکوترمز 2010
فهرست زیر فهرست رسمی ICC از Incoterms 2020 و Incoterms 2010 است. بخش اول برای همه انواع حمل و نقل اعمال می شود، در حالی که بخش دوم صرفاً برای سفرهای دریایی و آبراه های داخلی اعمال می شود. اینکوترمز 2010 تنها نسخه ای است که دارای DAT است که در اینکوترمز 2020 با DPU جایگزین خواهد شد.
EXW در اینکوترمز 2020 چیست؟
اینکوترمز 2010 و 2020: EXW – Ex Works
EXW مشخص می کند که محل تحویل فروشنده است. بنابراین، زمانی که فروشنده اقلام را در زمان مشخص شده یا مکان توافق شده دیگری (مانند کارخانه، انبار و غیره) در دسترس خریدار قرار دهد، هزینه ها و ریسک ها به خریدار منتقل می شود. بنابراین فروشنده به محض بسته بندی و برچسب گذاری اقلام مسئولیت قراردادی خود را انجام داده است. خریدار صرفاً مسئول هزینه های حمل و نقل، به دست آوردن اسناد و مدارک مورد نیاز و کلیه خطرات مربوطه است.
FCA در اینکوترمز 2020 چیست؟ – Free Carrier
FCA – Free Carrie (اینکوترمز 2020 + اینکوترمز 2010)
FCA (Free Carrier) نیز یکی از اصطلاحات مهم تجارت بینالمللی است که در اینکوترمز 2020 به کار میرود.
این البته به معنای “آزاد حامل” به کار میرود و شرایط تجاری بین
فروشنده و خریدار را تعیین میکند.
در البته
FCA، فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا را تا زمان تحویل کالا به حامل یا
نقلیهای که برای حمل کالا به مقصد استفاده میشود، بر عهده دارد. این نقلیه میتواند
ماشین، کامیون، قطار، هواپیما یا کشتی باشد، ولی باید توافقی با خریدار انجام شود
که کدام نقلیه استفاده میشود.
به عبارت دیگر، فروشنده میبایست کالا را در محل تعیینشده (معمولاً محل تولید
یا انبار فروشنده) آماده کند و هزینهها و ریسکهای حمل و نقل کالا تا زمان تحویل
به حامل و نقلیه مورد انتخاب خریدار به عهده او خواهد بود.
بعد از تحویل کالا به حامل یا نقلیه معین، مسئولیت و ریسکهای مربوط به حمل و
نقل از این نقطه به بعد به عهده خریدار خواهد بود.
البته FCA یکی از اصطلاحاتی است که در تجارت بینالمللی استفاده میشود و توافقات دقیقتری
بین فروشنده و خریدار ممکن است نیاز باشد که انجام شود تا جزئیات حملونقل و تحویل
کالا به خوبی تعیین شود.
CPT در اینکوترمز 2020 چیست؟ – Carrier paid to
CPT – Carrier Paid to: اینکوترمز 2020 + اینکوترمز 2010
CPT (Carriage Paid to) یکی دیگر از اصطلاحات مهم تجارت بینالمللی است که در اینکوترمز 2020 به کار میرود. این البته به معنای “حمل پرداخت شده تا” به کار میرود و شرایط تجاری بین فروشنده و خریدار را تعیین میکند.
در البته CPT، فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا را تا زمان تحویل کالا به حامل (نقلیهای که برای حمل کالا به مقصد استفاده میشود) بر عهده دارد. این نقلیه میتواند ماشین، کامیون، قطار، هواپیما و نه کشتی باشد، ولی باید توافقی با خریدار انجام شود که کدام نقلیه استفاده میشود.
به عبارت دیگر، فروشنده مسئولیت هزینهها و ریسکهای مربوط به حمل و نقل کالا تا زمان تحویل به حامل معین (نقلیه مورد انتخاب خریدار) را بر عهده دارد. این شامل هزینههای حمل و نقل داخلی و همچنین هزینههای صادرات میشود.
بعد از تحویل کالا به حامل معین، مسئولیت و ریسکهای مربوط به حمل و نقل از این نقطه به بعد به عهده خریدار خواهد بود. او باید تمام هزینهها و ریسکهای مرتبط با انتقال کالا از محل تحویل به مقصد نهایی را بپردازد.
البته CPT یکی از اصطلاحات رایج در تجارت بینالمللی است و توافقات دقیقتری بین فروشنده و خریدار ممکن است نیاز باشد که انجام شود تا جزئیات حملونقل کالا به خوبی تعیین شود.
CIP در اینکوترمز 2020 به چه معناست؟ – Carriage And Insurance Paid To*
CIP –حمل و نقل و بیمه پرداخت شده به: اینکوترمز 2020 + اینکوترمز 2010
CIP (Carriage and Insurance Paid to) یکی از اصطلاحات مهم تجارت بینالمللی است که در اینکوترمز 2020 به کار میرود. این البته به معنای “حمل و بیمه پرداخت شده تا” به کار میرود و شرایط تجاری بین فروشنده و خریدار را تعیین میکند.
در البته CIP، فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا را تا زمان تحویل کالا به حامل (نقلیهای که برای حمل کالا به مقصد استفاده میشود) بر عهده دارد. این نقلیه میتواند ماشین، کامیون، قطار، هواپیما یا کشتی باشد، ولی باید توافقی با خریدار انجام شود که کدام نقلیه استفاده میشود.
همچنین، فروشنده موظف است برای کالا بیمه بگذارد تا تا زمان تحویل کالا به حامل در محل مشخص (معمولاً بندر یا فرودگاه صادرات)، ریسکها و خسارات محتمل در اثر ضرر یا خسارت به کالا تا زمان تحویل به حامل تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
بعد از تحویل کالا به حامل معین، مسئولیت و ریسکهای مربوط به حمل و نقل از این نقطه به بعد به عهده خریدار خواهد بود. او باید تمام هزینهها و ریسکهای مرتبط با انتقال کالا از محل تحویل به مقصد نهایی را بپردازد.
اصطلاح CIP یکی از اصطلاحات رایج و مهم در تجارت بینالمللی است و برای انجام تجارت با امنیت بیشتر و اطمینان از حملونقل کالا به مقصد نهایی با بیمه مناسب، مورد استفاده قرار میگیرد.
تغییرات بین اینکوترمز 2010 و اینکوترمز 2020 اهمیت زیادی دارد و برای هر فروشنده یا خریدار بینالمللی مهم است که با این تغییرات آشنا باشد و البتهها را به درستی و با توجه به نیازهای تجاری خود انتخاب کند.
DAP در اینکوترمز 2020 چیست؟ – Delivery at place
DAP – Delivery at place. اینکوترمز 2020 + اینکوترمز 2010
DAP (Delivered At Place) یکی از اصطلاحات مهم تجارت بینالمللی است که در اینکوترمز 2020 به کار میرود. این البته به معنای “تحویل در محل تعیینشده” ( برروی وسیله حمل) به کار میرود و شرایط تجاری بین فروشنده و خریدار را تعیین میکند.
در البته DAP، فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا را تا زمان تحویل کالا به محل تعیینشده در مقصد (معمولاً انبار یا محل دریافت خریدار) بر عهده دارد. اینکه کالا از چه مسیری عبور میکند یا از کدام حملونقل استفاده میشود، بر عهده فروشنده است و او میبایست کالا را در محل تعیینشده آماده کند.
از زمان تحویل کالا در محل مشخص تا زمانی که خریدار کالا را دریافت کند، همه هزینهها و ریسکهای مرتبط با حمل و نقل کالا به عهده خریدار خواهد بود. این شامل هزینههای وارداتی، ترخیص گمرکی، وجوه پوشش بیمه و دیگر هزینهها میشود.
اصطلاح DAP برای مواردی استفاده میشود که فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا تا محل تحویل در مقصد را بر عهده دارد و تحویل کالا به خریدار در این محل انجام میشود. این البته در مواردی مفید است که حملونقل کالا تا مقصد نهایی پیچیده نباشد و خریدار قادر به تدبیر و اداره این فرآیند باشد.
DAT در اینکوترمز 2020 به چه معنایی میباشد؟ – Delivery at terminal
DAT – Delivery at terminal یکی از اینکوترمزهای 2010 است.
DAT (Delivered At Terminal) یکی از اصطلاحات مهم تجارت بینالمللی است که در اینکوترمز 2020 به کار میرود. این البته به معنای “تحویل در مرز” یا “تحویل در ترمینال” به کار میرود و شرایط تجاری بین فروشنده و خریدار را تعیین میکند.
در البته DAT، فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا را تا زمان تحویل کالا به ترمینال (محل تعیینشده در مقصد که ممکن است یک بندر، فرودگاه یا انبار باشد) بر عهده دارد. در این مرحله، ریسک و مسئولیت حمل و نقل کالا از فروشنده به خریدار منتقل میشود.
از زمان تحویل کالا در ترمینال تا زمانی که خریدار کالا را تخلیه و دسترسی به آن داشته باشد، تمام هزینهها و ریسکهای مرتبط با حمل و نقل کالا به عهده خریدار خواهد بود. این شامل هزینههای تخلیه کالا، وارداتی، ترخیص گمرکی و هزینههای انبارداری و نگهداری میشود.
اصطلاح DAT برای مواردی استفاده میشود که فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا تا ترمینال مقصد را بر عهده دارد و تحویل کالا به خریدار در این محل انجام میشود. این البته به ویژه برای کالاهایی مناسب است که تا مرحله ترمینال بارگیری و تخلیه قابل مدیریت و کنترل هستند.
DPU در اینکوترمز 2020 چه معنایی را دنبال میکند؟ – Delivered Named Place Unloaded
Incoterms 2020: تحویل (DPU) با نام Delivered Named Place Unloaded شده است
DPU (Delivered at Place Unloaded) یکی از اصطلاحات مهم تجارت بینالمللی است که در اینکوترمز 2020 به کار میرود. این البته به معنای “تحویل در محل تعیینشده و تخلیه شده” به کار میرود و شرایط تجاری بین فروشنده و خریدار را تعیین میکند.
در البته DPU، فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا را تا زمان تحویل کالا به محل تعیینشده در مقصد بر عهده دارد. این محل معمولاً یک مرز، انبار یا محل دیگری است که توافقی بین فروشنده و خریدار صورت گرفته است.
از زمان تحویل کالا در محل تعیینشده تا زمان تخلیه آن، مسئولیت و هزینههای مربوط به حمل و نقل کالا به عهده فروشنده خواهد بود. اما پس از تخلیه کالا در محل مقصد، همه ریسکها و هزینههای مرتبط با کالا به عهده خریدار خواهد بود.
اصطلاح DPU برای مواردی استفاده میشود که فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا تا محل تعیینشده مقصد و همچنین تخلیه کالا را بر عهده دارد. این البته مناسب است زمانی که حملونقل کالا به محل مقصد نهایی تازه و پیچیده است و خریدار قادر به تدبیر و اداره این فرآیند نمیباشد.
مخفف DDP چه چیزی را در اینکوترمز 2020 نشان می دهد؟ – Delivered Duty Paid
DDP – Delivered Duty Paid (اینکوترمز 2020 + اینکوترمز 2010)
DDP (Delivered Duty Paid) یکی از اصطلاحات مهم تجارت بینالمللی است که در اینکوترمز 2020 به کار میرود. این البته به معنای “تحویل با هزینههای پرداخت شده تا مقصد نهایی” به کار میرود و شرایط تجاری بین فروشنده و خریدار را تعیین میکند.
در البته DDP، فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا را تا زمان تحویل کالا به محل تعیینشده در مقصد نهایی بر عهده دارد. همچنین، فروشنده باید تمام هزینههای مرتبط با واردات و گمرکرسانی کالا تا مقصد نهایی را پرداخت کند.
در واقع، اصطلاح DDP به معنای این است که فروشنده تمام هزینهها و ریسکهای مرتبط با حمل و نقل کالا از جمله هزینههای حمل، بیمه، واردات، گمرک و سایر مالیاتها را تا مقصد نهایی پرداخت میکند و کالا را در آنجا به خریدار تحویل میدهد.
اصطلاح DDP برای مواردی استفاده میشود که فروشنده تمام مسئولیتها و هزینههای مرتبط با تحویل کالا به خریدار را بر عهده دارد و خریدار نیازی به مداخله در فرآیند حمل و نقل یا گمرکرسانی ندارد.
FAS در اینکوترمز 2020 به چه صورت معنا میگردد؟ – Free Alongside Ship
FAS – Free Alongside Ship (اینکوترمز 2020 + اینکوترمز 2010)
FAS (Free Alongside Ship) نیز یکی از اصطلاحات مهم تجارت بینالمللی است که در اینکوترمز 2020 استفاده میشود. این البته به معنای “تحویل در کنار کشتی” به کار میرود و یک شرط تجاری را بین فروشنده و خریدار تعیین میکند.
وقتی کالا با البته FAS فروخته میشود، فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا را تا زمان قرار گرفتن کالا در کنار کشتی (در بندر صادرات) بر عهده دارد. به عبارت دیگر، وظیفه فروشنده تا زمان تحویل کالا در کنار کشتی انجام میشود.
از آنجا که کالا در کنار کشتی قرار میگیرد و هنوز بر روی کشتی بارگیری نشده است، هنوز مسئولیت و ریسکهای مرتبط با حمل و نقل کالا به خریدار منتقل نشدهاند. پس از این لحظه، تمام هزینهها و ریسکهای مرتبط با انتقال کالا از بندر صادرات تا بندر مقصد به عهده خریدار خواهد بود.
اصطلاح FAS معمولاً در مواردی استفاده میشود که کالاها به صورت کنار کشتی (نه بر روی کشتی) در بندر صادرات قرار میگیرند و حملونقل از طریق کشتی انجام میشود.
FOB در اینکوترمز 2020 به چه معناست؟ – Free On Board**
– FOBFree On Board : اینکوترمز 2020 + اینکوترمز 2010
FOB (Free On Board) نیز یکی از اصطلاحات مهم تجارت بینالمللی است که به معنای ” تحویل روی عرشه کشتی ” یا ” تحویل روی عرشه کشتی ” به کار میرود. این البته به یک شرایط تجاری اشاره دارد که در قراردادهای خرید و فروش کالاها بین صادرکننده و واردکننده اعمال میشود.
به این معنی که وقتی کالا با البته FOB فروخته میشود، فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا را تا زمان بارگیری کالا بر روی کشتی یا وسیله نقلیهای که برای صادرات استفاده میشود (معمولاً بندر صادرات) دارد. از آنجا که کالا در بندر بارگیری بر روی کشتی قرار میگیرد، اصطلاح “تحویل روی عرشه کشتی” برای این البته استفاده میشود.
پس از زمانی که کالا بر روی کشتی قرار گرفته و امانتداری به خریدار منتقل شد، تمام هزینهها و ریسکهای مرتبط با حمل و نقل کالا از آن نقطه به بعد بر عهده خریدار خواهد بود. هزینهها و ریسکهای از بندر صادرات تا بندر مقصد، اعم از هزینههای حمل و نقل دریایی، بیمه، مخارج بندری و غیره نیز به عهده خریدار میباشد.
البته FOB یکی از اصطلاحات رایج در تجارت بینالمللی است و استفاده از آن به توافق میان فروشنده و خریدار بستگی دارد. این البته بیشتر در مواردی استفاده میشود که ارسال کالا به مقصد نیاز به حمل دریایی دارد.
CFR در اینکوترمز 2020 به چه معناست؟ – Cost And Freight**
اینکوترمز 2020 و اینکوترمز 2010: Cost And Freight (CFR)
در اینکوترمز 2020، CFR به معنای Cost and Freight یا “هزینه و بارندگی” استفاده میشود. این اصطلاح در تجارت بینالمللی به شرایطی اشاره دارد که در آن فروشنده مسئولیت هزینه و بارندگی کالا را تا بندر مقصد (معمولاً بندر وارداتی) دارد.
فروشنده باید هزینه حمل کالا تا بندر مقصد را پرداخت کند و کالا را بارگیری و آماده حمل کند. اما پس از رسیدن کالا به بندر مقصد، ریسکها و هزینههای مربوط به حمل و نقل از فروشنده به خریدار منتقل میشود. همچنین بعضی هزینهها مانند هزینه بیمه کالا در مسیر حمل و هزینههای بندر مقصد بر عهده فروشنده باقی میماند.
اصطلاح CFR برای مواردی استفاده میشود که فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا تا بندر مقصد را بر عهده دارد و هزینههای حمل کالا تا این بندر را پرداخت میکند. این البته به ویژه در مواردی مفید است که حملونقل کالا به بندر مقصد سادهتر و کمهزینهتر است و خریدار قادر به مداخله در فرآیند حمل و نقل نمیباشد.
در اینکوترمز 2020 CIF به چه معناست؟ – Cost, Insurance And Freight*/**
CIF – هزینه، بیمه و حمل و نقل
در اینکوترمز 2020، CIF به معنای Cost, Insurance, and Freight یا “هزینه، بیمه و بارندگی” استفاده میشود. این اصطلاح در تجارت بینالمللی به شرایطی اشاره دارد که در آن فروشنده مسئولیت هزینه، بیمه و بارندگی کالا را تا بندر مقصد (معمولاً بندر وارداتی) دارد.
فروشنده باید هزینه حمل کالا تا بندر مقصد را پرداخت کند و کالا را بارگیری و آماده حمل کند. همچنین وظیفه فروشنده است که کالا را در طول مسیر حمل و نقل بیمه کند تا در صورت وقوع خسارت، خریدار جبران خسارتها را انجام دهد.
پس از رسیدن کالا به بندر مقصد، ریسکها و هزینههای مربوط به حمل و نقل از فروشنده به خریدار منتقل میشود. همچنین بعضی هزینهها مانند هزینههای وارداتی و هزینههای بندر مقصد بر عهده خریدار باقی میماند.
اصطلاح CIF برای مواردی استفاده میشود که فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا تا بندر مقصد، بیمه کالا در مسیر حمل و هزینه حمل کالا تا این بندر را پرداخت میکند. این البته به ویژه در مواردی مفید است که حملونقل کالا به بندر مقصد سادهتر و کمهزینهتر است و خریدار قادر به مداخله در فرآیند حمل و نقل نمیباشد.