قبل
بعدی
اهورا تجارت | AHURA commerce

پرفورما چیست؟ – پرفورما اینویس چیست؟

پرفورما چیست؟ – پرفورما اینویس چیست؟

پرفورما چیست؟ - پرفورما اینویس چیست؟

پرفورما چیست؟ پروفرما اینویس چیست؟

 پیش فاکتور  یکی از اصلی ترین سندهایی میباشد که میبایست دقیقا بعد از مذاکرات اولیه از صادرکننده کالا دریافت گردد. این سند به دلیل داشتن اطلاعاتی از قبیل مشخصات صادرکننده، مشخصات واردکننده، مشخصات کالا( وزن، اندازه و ….) و همچنین اطلاعات قیمتی کالا و …. بسیار سند مهم و حیات‌ای میباشد.

وظیفه پرفورما چیست؟

پرفورما برای تمامی نهاد هایی که در مسیر تجارت یک کالا میباشند سندیست معتبر و قابل اتکا. این سند کلیدی ترین مدرک برای شروع روند واردات یک کالاست. علت این امر این است که، در هنگام مراجعه به بانک، بانک بازکننده اعتبار اسنادی پس از تحویل گرفتن پرفورما اینویس و بررسی کالا شروع به بازکردن اعتبار اسنادی میکند. پس از آن، برای ثبت سفارش گمرکی در سازمان های داخلی، این مدرک نقش اصلی را برای احراز هویت بازی میکند.سپس از پرفورما اینویس یا همان پیش فاکتور برای اعتبار سنجی در انجام امور حمل و نقل استفاده میشود. در پایان، پرفورما در گمرکات برای ترخیص کالا نیز استفاده میگردد.

موارد مهم در پرفورما چیست؟

همانطور که مطلع هستید، تمامی سند های بازرگانی میبایست اطلاعت دقیقی از واردکننده و صادرکننده کالا داشته باشند. از همین رو پرفورما نیز که اصلی ترین سند به حساب می آید از همین قانون پیروی میکند. در قسمت پایین توضیحاتی از هرکدام از موارد مهم پرفورما در اختیارتان قرار میدهیم:

  • اطلاعات کامل فروشنده و خریدار در پرفورما – Seller and buyer complete specification

همانطور که میدانید، مشخصات صادرکننده کالا و همچنین واردکننده کالا میبایست در این قسمت بطور کامل و صحیح پر شده باشد. این اطلاعات میتواند با اصلاحاتی در بخش هایی همچون تلفن و یا آدرس همراه باشد. ولی نباید اطلاعات اصلی اعم از اسم صادرکننده و یا واردکننده کالا در پرفورما یا همان پیشفاکتور نهایی تغییری کند.

  • تاریخ اعتبار پیشفاکتور و شماره دقیق و قابل اتکا در پرفورما چیست؟

تاریخ پرفورما یا همان پیشفاکتور، یکی دیگر از موارد مهم در پرفورما میباشد. باید در نظر داشت، تمامی سازمان ها و نهاد هایی که در روند واردات و یا صادرات کالا هستند به این تاریخ توجه میکنند. از همین رو در هنگام دریافت پرفورما حتما میبایست به این مورد دقت کرد تا اعتبار پرفورما از زمان گرفتن آن تا لحظه خارج شدن کالا از گمرک مقصد باشد. شماره پرفورما نیز عددی (اعداد + حروف) میباشد برای یکتا کردن پرفورمای صادر شده توسط فروشنده کالا. در پرفورما تاریخ و شماره را با عبارت No. and date of issue of PI میتوانید پیدا کنید.

  • اطلاعات کامل از کالا و جزئیات آن در پرفورما چیست؟

بدیهیست در کنار اطلاعات فروشنده و خریدار، اطلاعت کاملی از کالای اصلی میبایست در پیش فاکتور باشد. محصول دارای هر جزئیاتی که هست میبایست در پرفورما درج گردد. این امر باعث میشود تا در کل مسیر بازرگانی تمامی افراد چه ذینفعان چه نهاد های ذیصلاح، از جزئیات کامل کالای تجاری اطلاعات کامل را داشته باشند.

 یکی از اصلی ترین تخصیص پول در کشور ما در بانک ها هنگام گشایش اعتبار اسنادی، مشخصات دقیق کالاست. حمل و نقل بین الملل نیز در هنگام انجام امور حمل بین المللی این اطلاعات را نیاز دارد تا بتواند وسیله و مسیر درست را ارائه دهد. گمرک ها نیز در پایان روند وارداتی، مبنی اصلی را برای ترخیص کالاو همچنین انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا این اطلاعت در نظر میگیرند.

در پرفورما اطلاعات کامل از کالا و جزئیات آن را Full description of goods in detail  مینویسند.

  • قیمت واحد و مقدار هر واحد در پرفورما اینویس چیست؟

قیمت واحد کالا در پرفروما اینویس امریست بسیار طبیعی. همانگونه که در هر پیش فاکتوری میایست قیمت واحد و همچنین قیمت کل را وارد کرد، در پیش فاکتور های بین المللی نیز این امر کاملا بدیهی است. همانند سایر موارد ذکر شده در پیش فاکتور، این مورد نیز میبایست در نظر گرفته شود.

قیمت واحدی و همچنین تعداد کالا برای پایان روند واردات امریست حیاتی، زیرا گمرک و بانک تخصیص دهنده ارز، این مورد را قبل از ترخیص بررسی مینمایند. قیمت واحد و مقدار هر واحد در پرفورما با نام Quantity and unit price and total amount of each item میباشد.

  • شرایط پرداخت در پرفورما چیست؟

تمامی نهارهایی که در انجام امور واردات یا صادرات کالاهستند این شرایط را بررسی میکنند. شرایط پرداخت در پرفورما اصلی ترین عمل برای شروع روند بازرگانی میباشد. علت این امر بسیار واضح است؛ چراکه هنگام مراجعه مذاکره، شرایط پرداخت بر اساس شناخته دو طرفه خریدار و فروشنده انتخاب و شروع میشود. لازم به ذکر است بانک برای انتقال پول به درخواست واردکننده کالا برای صادرکننده، به این مورد بسیار دقت میکند. ثبت سفارش نیز متاثر از شرایط پرداخت میباشد.

شرایط پرداخت میتواند موارده متعددی باشد. بطور مثال، اعتبار اسنادی، پیش پرداخت، انتقال پول بصورت حواله یا …..  . شرایط پرداخت در پرفورما با نام Payment Terms: میباشد.

  • شرایط تحویل در پرفوما اینویس چیست؟

شرایط تحویل از دیگر موارد مندرج در پرفورما میباشد. درون پرفورمان اینویس میبایست از نوع حمل و نقل + شرایط تحویل + نوع اینکوترمز ( incoterms 2020 ( صراحتا نام برده شود. فراموش نکنید، درصورتی که شرایط تحویل در پرفورما ذکر نگردد، فروشنده میتواند به شما قیمتی را به اشتباه بدهد. این امر باعث تحمیل هزینه های بسیار زیادی بر روی شما خواهد شد. لازم است بدانید شرایط تحویل همانند قیمت کاملا قابل مذاکره میباشد. شرایط تحویل در پرفورما اینویس Delivery terms  نام گذاری شده است.

دقیقا مشابه با مورد محل تحویل کالا، زمان تحویل نیز فاکتوریست حیاتی که میبایست مکتوب گردد. عدم شفافیت در زمان تحویل باعث میشود تا فروشنده و خریدار کالا تجاری در سردرگمی کامل معاامله خود را انجام دهند. تاریخ تحویل برای سازمان هایی که در این روند فعالیت دارند بسیار مهم میباشد. بانک، ثبتارش، شرکت حمل و نقل و…. تماما به تاریخ تحویل رجوع میکنند. به همین دلیل لطفا این فاکتور را نیز جدی بگیرید. تاریخ در پیش فاکتور با نام delivery time نامگذاری شده است.

  • اسناد تسلیمی مورد نیاز در پرفورما اینویس چیست؟

سند ها، مدارک و مستنداتی که در هنگام مذاکره درخصوص یک کالا نیاز دارید را میتوانید از صارکننده درخواست کنید. این سند ها میتوانند مواردی همچون استاندارد، سند حمل، سند خطرناک یا غیر خطرناک بودن کالا و…. باشند. اسناد تسلیمی در پرفورما میبایست ذکر گردد. Document presentation نامیست که در موادر پرفورما ذکر گردیده.

  • اعتبار پیشفاکتور در پرفورما چیست؟

اعتبار پیش فاکتور همانطور که در بالا گفته شد، برای سازمان های دولتی اهمیت دارد. البته این بدین معنا نیست که برای شما بی اهمیت باشد. اعتبار پیش فاکتور برای اطمینان شما از ثبات قیمت در تمامی مسیر صادراتی خود میباشد. Validity of PI نام اعتبار پیش فاکتور در پرفورما میباشد.

پرفورما چیست؟

  • بیمه در پرفورما اینویس چیست؟

بیمه نامه کالا، از جمله مواردیست که برای انجام امور تجاری میبایست به بانکها، گمرکات و…. ارائه داد. این سند بر اساس فاکتور های بسیار از لحاظ هزینه جابجا میشود. بسته بندی کالا، نوع کالا، وسیله حمل کالا و….. تمام عواملی هستند که در بیمه نامه تاثیر مستقیم دارند.

نکات مهم بیمه نامه چیست؟

نکته مهم درخصوص بیمه نامه کالا این است که، در بیمه نام میبایست مسئولیت پرداخت هزینه بیمه مشخص شود(چه کسی پرداخت کند؟ – خریدار یا فروشنده). نکته مهم دیگر نیز، این است که در هنگام بیمه کالای خود، از ترم بیمه نامه مطمئن باشید چرا که ممکن است ترم انتخابی پاسخگوی خسارت وارده به شما نباشد. Insurance: نامیست که میبایست در پرفورما به آن دقت شود.

  • مجموع وزن خالص و مجموع وزن ناخالص در پرفورما چیست؟

براساس درخواست سازمان ها و نهاد های مربوطه در خصوص مشخصات کالا، وزن کالا فاکتوریست بسیار مهم در پرفورما. وزن کالا در قیمت های مختلف همچون ثبت سفارش کالا، حمل و نقل بین المللی کالا و ترخیص کالا بسیار مهم است. محاسبه دقیق وزن محصول خریداری شده، برای محاسبه هزینه حمل و سایر موارد پر اهمیت میباشد. گمرکات نیز برای بازرسی دقیق کالا این وزن را با نوسانات بسیار کم (+- 1 الی 5 درصد) ممکن است قبول کنند. مجموع وزن های خالص و ناخالص در پرفورما total net weight and gross weight  نام گذاری گردیده.

  • مجموعه حجم کل در پرفورما اینویس چیست؟

درون پیش فاکتور صادراتی، عنوانی میبایست وجود داشته باشد با نام total volume and quantity of container or truck. این عنوان برای این است که ذینفعان بداند که حجم کل کالا چقدر است. این مورد برای محاسبه هزینه کرایه حمل بار بررسی میشود.

 

  • نوع حمل و نقل کالا در پرفورما چیست؟

منطقی است در کنار سایر مواردی که در پیشفاکتور ذکر میگردد، نوع نوع وسیله حمل و نقل نیز ذکر گردد. وسیله حمل و نقل بار میبایست توسط واردکننده و صادرکننده کالا ذکر شود. البته این امر میتواند با مشخص کردن ترم اینکوترمز هم گفته شود. تشخیص نوع حمل کالا، بسته به موقعیت طرفین قرارداد اعم از دریایی، زمینی، هوایی، ریلی و یا ترکیبی متغیر است. البته با توجه به حساسیت کالا و یا زمان تحویل و یا اندازه و همچنین سایر فاکتور ها، این تغییرات در نوع حمل بار تاثیرگذار است. Mode of transportation از مواردیست که در پیشفاکتور صادراتی قید میگردد.

 

  • نوع بسته بندی کالا در پرفورما اینویس چیست؟

بسته بندی محصول یا همان عدل بندی کالا از دیگر مواردیست که در پیشفاکتور ذکر میگردد. جنس کالا، حساسیت کالا، نوع حمل و… از مواردی هستند که در نوع بسته بندی تاثیر دارند. نوع بسته بندی کالا هر چیزی میتواند باشد ولی میبایست از کالا دربرابر عوامل محیط بطور کامل مراقبت کند. بسته بندی کالا یکی از مواردیست که بیمه به آن بسیار توجه میکند و تایر قیمی بر روی بیمه کالای شما دارد. Packaging kind شاخصه بسته بندی کالا در پیش فاکتور شماست.

  • مسئولیت پرداخت بازرسی کالا در پیشفاکتور چیست؟

مذاکرات شما با فروشنده یا همان صادرکننده کالا، مشخص کننده مسئول پرداخت بازرسیت. طبعا بسته به نوع و مدت زمان بازرسی کالا، قیمت بازرسی نیز کاهش و یا افزایش میابد. این قیمت بر اساس نفر/روز محاسبه میشود. زمانی که بازرسی صورت میگیرد، حتما میبایست از استاندارد هایی که کالای شما نیازدارد مطلع باشید. بخاطر اینکه درصورتی که بازرس باید موارد مورد نیاز شما را بررسی دقیق انجام دهد. بازرسی کالای شما به درخواست شما بسته به نوع درخواستتان( حنس، بسته بندی و….) متغیر میباشد. شرکت های معتبر بسیاری در ایران برای بازرسی کالا شما فعالیت میکنند. Inspection fees responsibility به معنیه مسئولیت پرداخت بازرسی کالا در پرفورما اینویس شماست.

  • کشور سازنده در پرفورما چیست؟

کشور سازنده کالا یکی دیگر از موارد با اهمیت بالا در پرفورما اینویس دریافتی شما میباشد این عنوان به تمامی افرادی که در مسیر واردات یا صادرات کالا هستند میفهماند که اصالت کالا به کدام کشور تعلق دارد. ممکنه از کشور سازنده یا همان country of origin کشوری بجز کشور صادرکننده باشد و شما از تامیین کننده کالا و نه تولیدکننده خرید کرده باشید.

  • قطعات اضافه در پرفورما اینویس چیست؟

قطعات اضافی با نام Spare parts  در پیشفاکتور شما، درصورت درخواست شما ذکر میگردد. البته این مورد درصورت درخواست شما به پیش فاکتور شما اضافه میگردد.

  • شماره حساب طرفین صادرکننده و واردکننده در پیشفاکتور چیست؟

بجز مواردی که درخصوص ماهیت کالا ذکر گردید؛ شماره حساب طرفین معامله نیز میبایست صراحتا ذکر گردد. این شماره حساب برای شروع روند تجاری بسیار مهم و با اهمیت میباشد. شماره حساب و نوع حساب مشتری برای بانکهای ایرانی ممکن است مشکلاتی را برای انتقال حساب داشته باشد. از همین رو میبایست از فروشنده خود درخواست کنید تا شماره حساب و نوع حساب خود را به درستی در اختیار شما قراردهد. Kind and account number در پیشفاکتور شما مشخص شده است.

  • طرف پرداخت کارمزد بانکی در پرفوما اینویس چیست؟

همانطور که در هر روندی هزینه هایی وجود دارد، در روند انتقال پول نیز هزینه هایی توسط بانک دریافت میگردد. کارمزد نقل و انتقال پول از جمله مواردیست که میتواند با توافق طرفین معامله تغییر(از نظر مسئولیت پرداخت) کند. ذکر این بند در پیشفاکتور دریافتی legalization and banking charges responsible نام دارد.

  • هزینه حمل و نقل در پرفورما چیست؟

هزینه حمل و نقل کالا همچون هزینه بازرسی کالا، جزوه هزینه های اصلی و بزرگ در روند صادرات و یا واردات محصول میباشد. لازم است بدانید این هزینه بر اساس محل خریدار و فروشنده متغیر است. از همین رو مسئول پرداخت هزینه حمل و نقل بین المللی حتما باید در پرفورما ذکر گردد. بسته به نوع حمل و نقل بین المللی، هزینه حمل و جابجایی کالا متغیر خواهد بود. Transportation fees در پرفورما صراحتا ذکر گردیده است.

  • انتقال کالا از کشتی به وسیله نقلیه دیگر مجاز / غیر مجاز در پیشفاکتور به چه معناست؟

بیمه و سایر نهادهای مرتبط در روند وارداتی و یا صادراتی این مورد را خیلی مهم میدانند. علت این امر ممکن است دلایل زیادی داشته باشد یکی از این دلیل ها، امکان تخریب کالا یا عدم مشخص شدن مسئولیت کالاست. از همین رو میبایست به این مورد دقت زیادی شود. Transshipment allowed/not allowed  نامیست که در پیشفاکتور ذکر گردیده است.

  • حمل به دفعات در پرفورما چیست؟

برای سهولت بیشتر و جلوگیری از مذاکرات پیاپی با فروشنده و یا انجام روند های تکراری در بانک ها و… این گزینه در پیشفاکتور وجود دارد. این گزینه به این معناست که آیا برای انتقال کامل محصول خریداری شده نیاز به یک یا چند روند در عمل واردات هستید. Partial shipment allowed/ not allowed  در پیش فاکتور ذکر گردیده.

  • ضمانت نامه بانکی در پیشفاکتور چیست؟

ضمانت نامه بانکی میتواند صراحتا در پیشفاکتور وجود داشته باشد. بطور کلی PBG  سندیست که درصورت نیاز در پیشفاکتور قرار میگیرد.

نکته نهایی در خصوص پرفورما اینویس یا همان پیش فاکتور میبایست رعایت کرد این است که تمامی صفحات پیش فاکتور حتما باید ممهور به مهر فروشنده کالا باشد. در غیر اینصورت فاقد اعتبار است.

 

پروفورما چیست؟

نکات مهم پرفورما اینویس چیست؟

نکات قابل توجه پرفورما چیست؟

علت استفاده از پرفورما چیست؟

بهترن زمان استفاده از پرفورما اینویس کی است؟

پرفورما اینویس چه کاربردی دارد؟

پیشفاکتور یا پرفورما چیست؟

پرفورما چیست پروفورما

دیدگاهتان را بنویسید